Noorwegen-2022.reismee.nl

Reizen van Kristiansand naar Horten

Het was voor Lotte en mij een roerige nacht, het wiebelen aan boord viel wel mee, slapen in een vliegtuig is een grotere opgave. We sliepen beiden vrij snel in maar werden wakker van auto’s van wie het alarm af ging (vanwege het trillen van het schip). Best irritant en erger als je jezelf gaat bedenken dat het geluid je wel heel bekend voorkomt….nadat het alarm voor de wel 10de keer afging had ik het niet meer en wilde ik weten of mijn auto de boosdoener was. Lotte was ook wakker en zei; je hebt de auto met opzet niet op slot gedaan en het autodealer is afgesloten….met andere woorden…ga slapen….nadat ik de ‘airco’ wat kouder had gezet hebben we dat maar gedaan. Prima bed verder maar een gebroken nacht.

Om 8:00 uur werden we in 4 talen wakker gemaakt door het personeel, we mochten komen eten en we schoten aardig op…Lekker gedoucht en daarna in de koffiecorner koffie met een broodje gebruikt. Gezellig mensen kijken ondertussen…leuk hoor alle soorten en maten aan tweevoeters kwamen voorbij…ik kan me daar altijd prima mee vermaken en bedenk ondertussen hoe het allemaal aan elkaar hangt…qua relaties dan natuurlijk….

We kregen om het verzoek om rond 9:30 de hutten te verlaten en ons klaar te maken voor het autodek. Om 10:00 uur in de auto en kort daarna konden we als eerste van de boot…onderweg naar Horten.

Horten is volstrekt willekeurig maar werd op de routeplanner van de ANWB aangegeven als een prima plek voor een tussenstop. We hebben eerst maar een een kop koffie gehaald in een Amerikaans achtinge diner langs de kant van de weg…lekker taartje trouwens (foto) geen idee wat het was…

Daarna rustig doorgereden naar Horten, ingecheckt bij de dame van de camping….ik vermeld de prijs maar niet…..en op ons gemak de onderkomens voor de nacht opgezet.

Toen de boel stond hebben we ons rest tegoed gedaan aan Pringels, Cola en Tonic….het is hier vandaag erg zonnig, heerlijk weer met een graad of 22/23. Daarna zijn we op ons gemak richting het ‘centrum’ van Horten gelopen. Een mooie wandeling van een half uurtje langs de waterkant en prachtige (recreatie)woningen. Het moet hier erg plezierig wonen en recreëren zijn.

In de haven van Horten komen om de zoveel minuten enorme ferry’s aan en gaan weer weg. Ik denk dat er elk kwartier wel een boot was, het was een komen en gaan.

We vonden een leuke plek om wat te drinken en werden bediend door zoals bleek een Poolse student uit Gdansk die hier vakantiewerk deed. Ik houd het er maar op dat de jonge man in de war was van Lottes verschijning, Lotte bestelde een Cola en ik grote Bier. Het duurde een poosje maar toen kwam de jongeman met een ‘zero’ Cola bij Lotte, die aangaf gewoon een Cola te willen hebben maar dit ook prima vond…daarna kreeg ik ook een cola van hem…toen ik verbaas reageerde was hij het even kwijt…ik mocht de Cola houden en het biertje kwam er aan. Hij hoopte in elk geval dat we genoten van het uitzicht want dat deed hij wel…..kortom de jongeman kon wel een praatje gebruiken.

We vertelden hem waar we vandaan kwamen en naartoe gingen en waarom en ik wilde natuurlijk ook iets meer van hem weten maar dat was voor de jongeman niet de richting die hij op wilde…we hebben toch maar Pizza besteld…het was gezellig en het zat er mooi.

Bij het afrekenen gaf onze jongeman aan dat hij twee woorden Nederlands kende; Bedankt en Goeiemorgen….het Goeie in Goeiemorgen is voor Polen zeer vermakelijk…maar hoe leg je dat nu uit…(was het probleem). De jongeman stotterde en stumperde wat in het Engels en maakt een gebaartje met zijn wijsvinger…..Lotte had het in de gaten wat hij wilde zeggen maar liet onze jongeman ‘even bungelen’….Toen ik hem niet begrijpend aankeek moest hij wel en zei; ‘goeie’ betekent voor ons Polen wat Engelsen zeggen tegen ‘piemel’…het hoge woord was eruit….dus wat jullie Nederlanders zeggen is voor ons Polenheel raar; ‘Piemeldag’….

We hebben (teveel) afgerekend en zijn rustig terug gelopen…op onze plek hebben we een fijne houten tafel waar we lekker in het zonnetje aan het genieten zijn. De koffie is op…we hebben elkaar belooft eens een goede nacht te maken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!