Noorwegen-2022.reismee.nl

Kristiansand verkend

Na een doorwaakte nacht (de slaap kon ik niet pakken) vanochtend vroeg uit de veren. Na het ontbijt zat ik rond 8:30 op de fiets om een route te rijden die ik gisteravond vond op Komoot. Om te voorkomen dat ik m’n hand overspeelde heb ik gekozen voor een toerfietsroute van 45 km. De waarschuwing ‘zwaar’ en ‘ u zult misschien af en toe met de fiets aan de hand moeten lopen’ bracht me aan het twijfelen. Ik snap dat Komoot ook voor het oudere publiek routes beschrijft….het was een prachtige route waarvan de helft langs een mooie bochtige kustroute. Ik heb geprobeerd wat foto’s te maken…

Rond lunchtijd weer terug, gedoucht omgekleed en na de Lunch het dorp in. Het centrum ligt om ongeveer 2,5 kilometer van de camping. Toen ik vertrok regende het maar dat was van korte duur. Het was erg druk in het centrum, winkels die me niets zeiden en terrassen vol gezellige mensen, het was nogal druk. Gelukkig heeft Kristiansand een soort van boulevard met veel leuke speeltoestellen, mooie gazons en tuinen.

Na wat rondstruinen vond ik een plek in de zon en heb heerlijk boek liggen lezen…ondertussen kwam het bericht dat mijn zus onze moeder achtergelaten had op het vliegveld van Mérignac (geen granny dump?) in afwachting van haar vlucht naar huis. Ze was 6 weken bij Sarai & David en kinderen in Creon en Lalinde. Ze hoopt vanavond rond 23:00 weer thuis te zijn in Sauwerd.

Op de terugweg naar de camping bedacht ik me dat ik best wel zin had in iets maar de prijzen hangen me langzaam aan wel de keel uit. Dus heb ik in de KIWI wat fruit, chips en dat soort spul gekocht. Voor de lunch kocht ik een kaneelbroodje, koffie en een cola en betaal daar dan gewoon 100 NOK (€ 10) voor….zit dus nu lekker met de rug tegen ‘mijn boom’ voor de tent en geniet van de meegebrachte spulletjes.

Zo uitgebreid dineren?; fruit vooraf, noodle starter, hoofdgerecht een pasta Bolgnese, gevolgd door kop koffie met chocolade en een heerlijk korenwijntje…..het beloofd een lange avond te worden…

Ondertussen contact met tal van mensen over heel het Europees continent en dat is best wel bijzonder. Moeder is geland op Schiphol en wacht op haar taxi en er wordt veel gereisd want maandag beginnen de meeste mensen die ik ken weer.

Al lopend heb ik veel nagedacht over al die vluchtelingen die met slechter snoeisel, slechtere kleding en uitrusting met alles wat ze dragen kunnen onderweg zijn. Niet voor hun lol maar om een betere toekomst een beter leven op een aardbol die wij in vakjes verdeeld hebben.

Het systeemdenken van Nederland van met name de partij die Nederlanders tot de grootste partij hebben gemaakt faalt op alle kanten. Of het nu gaat om huizenbouw of milieuproblematiek of energiecrisis. We weten dat het anders moet maar kiezen er voor om bij het oude te blijven. Het wordt een heftig jaar wat voor ons ligt.

Vanwaar de laatste oprisping….gisteravond zat ik nog even in de auto. De auto staat naast de vuilnisbakken en daar waren drie Nederlandse jongetjes (zie foto)heel druk bezig om alle blikjes uit de vuilnisbakken te halen. Ondertussen was er blijkbaar onrust onder de jongens want ze hadden het er over dat ‘de buit’ wel eerlijk verdeeld moest worden. Toen ik vanmiddag aan het lunchen was kwam een zwerver het terrein op die na een snelle inspectie er achter kwam dat ‘de buit’ verdwenen was….verwarrende gedachten komen dan bij me op; wat gaat hier goed en wat kan anders…Blij overigens met statiegeld op plastic flessen en hopelijk binnenkort ook op blik….?

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!