Noorwegen-2022.reismee.nl

Eerste dag wandelen

Op pad, geen idee of onderstaande link bruikbaar is, hoor het graag.

https://www.komoot.com/live/MjcwMDQ2MTYyNzA2NToxNjYwNTQ0NTMyODI4X29hNDlZ

Na een goede nachtrust ontbeten gedoucht en een koffie genomen om vervolgens de tocht waar ik naar uitgekeken heb te beginnen.

Hier dus weer hetzelfde, hele steile wandelpaadjes tussen de huizen door die je al snel de lust benemen. Het is natuurlijk ook even je ritme vinden…

Al snel stond ik aan de voet van de Olympische springschans en het was maar goed dat er 900 traptreden zijn….wat een verschrikkelijke hoogte. Alle respect voor de dames en heren die bereid zijn zich naar beneden te storten. Ik zie altijd Eddy de Eagle als ik hieraan denk….wat een kerel…het is hem geloof ik uiteindelijk verboden om competitief deel te mogen nemen aan het schansspringen.

Al snel na de schans ontvouwde zich de schitterende natuur van Noorwegen. Het was een heerlijk geluksgevoel om daar te mogen zijn.

Op een gegeven moment kwam ik in de buurt van wat meertjes die onderdeel uitmaken van de Gropmarka. De Gropmarka is een verzameling van meertjes en moerasgebied waar ik doorheen moet. Een meneer die me achterop liep gaf aan dat ik het prima kom proberen om mijn route te lopen maar dat het hier en daar wel erg drassig kon zijn. Ik heb het gedaan en soms was het inderdaad wat lastig maar het ging goed.

Daarna door naar Nordseter…een vakantiedorp. Aan een meertje heb ik water gefilterd en soep gemaakt even lekker met de voeten in het water en even relaxen…ik hoopte mijn telefoon nog ergens op een terrasje op te kunnen laden maar het leek er niet op dat dit ging lukken. Vakantie is voorbij in Noorwegen.

Met dat ik Nordsetter uitloop zie ik een chalet verhuur en ben daar maar naar binnen gestapt. De dame achter de receptie bleek een Friese die 16 jaar geleden naar Noorwegen was vertrokken en een eigen vakantie bedrijf hadden gerund tot afgelopen jaar. Nu werkte ze hier achter de receptie, wel zo rustig…ik kreeg een biertje van haar en mocht mijn telefoon aan de stroom hangen…

Van de nood een deugd gemaakt schrijf ik dit verhaal en ga zo door wanneer de slimme telefoon weer vol is.

Nadat de telefoon voor 80% opgeladen was en het biertje toch echt op durfde ik niet langer gebruik te maken van de gastvrijheid dus weer aan de wandel.

Ik moest vanaf deze stop in elk geval nog een klim maken van 200 meter en dat ging prima, de paden zijn mooi en ik had er zin aan. Onderweg heb ik me wel een aantal keren omgedraaid omdat het uitzicht op wat ik achterliet wel heel mooi was. Zulke dingen zijn helaas niet in een foto te vangen.

Bovenop de top stond een mooie hut, een dame die gelijk met mij aankwam was van hier en vertelde dat het vooral met de winterdag supergezellig was hierboven en ook best wel druk. Vandaag was het rustig zei ze maar ja de scholen waren ook alweer begonnen.

Overigens de Hogeschool waar Lotte vandaag begonnen is produceert veel mensen die actief zijn in de Noorse filmwereld en staat volgens de dame hoog aangeschreven om hun kunde…leuk, ik kijk graag Scandinavische serie’s, ik zal eens opletten. Belangrijkste is dat Lotte een mooie en goede tijd hier heeft en hopelijk veel opsteekt waar ze haar voordeel mee kan doen.

De wandeltocht ging van moeras naar geitenpaden. En ik kwam veel wandelaars tegen en hier en daar zelfs hardlopers….pffff, wat een moed. Tegen het einde van mijn etappe van vandaag begon het steeds bedenkelijker te worden hoe het nu moest met het slapen. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik ergens boven op een heuvelkam m’n kampement moest gaan maken….niet erg aantrekkelijk als je weet dat er veel regen onderweg is en dat het morgen zoals voorspeld de hele dag pijpenstelen gaat regenen.

Ik besloot daarom maar door te lopen omdat in het lagere deel er veel meer kans op beschutting is. Onder aan de heuvel vond ik een campsite met een half open hut die zo te zien vooral door jeugd gebruikt wordt…..vanavond dus even niet. Ik heb de plek geconfisqueerd en verdedig het tegen alle mogelijke indringers.

Het rommelt stevig in de lucht dus ik ben benieuwd…zo nog even eten, ik hem me al even heerlijk gewassen in het meer en dan met de tenen omhoog.

Slaap lekker allemaal!

Reacties

Reacties

Leen

Bij mij werkt de link wel hoor Menne.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!